De la inceputul anului 2012, mai multe „pete negre” din activitatea marilor edituri din Romania au iesit la suprafata. Traducatori neplatiti, scriitori care isi primesc cu intarziere banii cuveniti din drepturile de autor, angajati carora li s-au taiat salariile si au ajuns sa munceasca pe sume de nimic, etc.
Desigur, daca ai timp sa stai la palavre
cu reprezentanti ai acestor edituri o sa afli ca de vina pentru aceste
lucruri sunt criza economica si numarul tot mai mic al persoanelor care
citesc carti si/sau cumpara carti. Fals. Complet fals. Pentru ca daca
editurile mor de foame, acest lucru se intampla din vina lor. Nu din
cauza crizei si o sa va explic si de ce.
„Cititori putini, cumparatori de carte mai putini”
E o scuza falsa, o teorie formulata, probabil, in baza enuntului „eu nu am nici o vina”.
Intr-adevar, numarul cumparatorilor de carti scade sau creste in
functie de perioada si de cartile aparute. Insa, numarul cititorilor e
in crestere fata de anii precedenti.
Problema apare cand oamenii aleg sa
imprumute carti decat sa arunce banii pe carti. Si aici o mare parte de
vina o au editurile care in foamea lor aleg sa practice niste preturi
uriase, triple chiar fata de costurile de productie, asta in loc sa
mearga pe principiul preturi accesibile sau mici, vanzari mari. Si va
dau niste cifre ca sa intelegeti unde bat.
O carte care are in jur de 200-300 de pagini are un cost de productie de maxim 10 lei
(daca editurile au propriile tipografii, costul scade). Insa, editurile
vor vinde catre librarii cu un pret de 20-30 de lei (chiar si mai
mult). La randul lor, librariilor vor adauga si ele un procent
considerabil la pret. Si, astfel, ajungem sa cumparam cartea cu 30-40 de
lei din librarii. Iar daca e vreun autor celebru atunci pretul sare de
50 de lei. Asta in conditiile in care la noi in tara un scriitor castiga
din drepturile de autor undeva intre 7 si 12 % din vanzari (in afara se
castiga chiar si 70%).
La asemenea preturi, in conditiile in
care salariu minim e de 600 de lei, e si normal sa nu ai vanzarile mari.
Pentru ca cei care citesc nu sunt oameni care provin din familiile
Becali, Udrea, Cocos sau Patriciu, ci oameni simpli, oameni de rand. Cei
din familiile asemanatoare cu cele enumerate mai sus cumpara carti
pentru ca stie ca e de bine sa ai carti in biblioteca, nicidecum nu in
calitate de cititori.
Editurile nu au auzit de practica inovarii, cercetarii si anticiparii
Pe bune, chiar nu au auzit de asemenea
practici. O companie mare stie ca va avea cifra de afaceri mai mare,
implicit si profitul, cu o singura conditie: calitate, cercetare,
inovare si anticiparea dorintelor consumatorilor. Sa va dau un exemplu
in legatura cu anticiparea dorintelor (presupun ca la restul stiti ce
inseamna).
De curand, in Romania a avut loc premierele a doua blockbustere, anume filmele Bel Ami si John Carter. Ambele ecranizari au scenarii adaptate dupa romane celebre scrise de Guy de Maupassant,
respectiv Edgar Rice Burroughs – creator si al mult mai celebrului
Tarzan. Daca Bel Ami a fost tradusa acum cativa ani si se gaseste in
librarii, despre A Princess to Mars nu se poate spune acelasi lucru.
Si, in plus, anul acesta sunt peste 25
de ecranizari ale unor romane, filme despre care se spun ca vor deveni
fenomene cinematografice. Insa, daca editurile nu stiu sa anticipeze
aceste momente, degeaba vor traduce cartile. Pentru ca interesul pentru
cartea cu pricina dispare cu timpul pentru cel care a vizionat filmul si
doreste sa citeasca si romanul. Spre exemplu, Harry Poter sau seria
Amurg au devenit cele mai vandute carti dupa ce au aparut filmele
respective. Si acest lucru s-a intamplat asupra multor romane.
Alt exemplu. Calendarul mayas si data apocaliptica 21 decembrie 2012. Cate edituri si cate titluri pe aceasta tema au fost publicate in Romania in perioada 2011-2012? Maxim 4.
Cate carti ale lui Sitchin Zecharia– cel
care a facut vorbire despre Anannuki, zeii veniti din cer ai
sumerienilor si al mayasilor, dar si despre aceasta data apocaliptica au
fost publicate in Romania in anii 2011 si 2012? Nici una din cate stiu
eu. Cate s-ar fi vandut? Mult mai multe decat cele care poarta semnatura
Mihaelei Radulescu sau lui Botezatu? Pentru ca oamenii sunt curiosi,
pentru ca sfarsitul lumii si legendele despre extraterestrii Anannuki veniti de pe Nibiru sau despre mayasi fascineaza foarte mult. Plus, avantajul anului 2012.
Cine sa auda? Cine sa vada? Cine sa puna in practica? Ce stii tu despre marketing, nu avem nevoie de sfaturile tale, esti prost (ceea ce ar putea fi adevarat – n.m.) o sa se auda prin birourile editorilor care citesc acest articolul.
Marketing nu prost, ci extrem de prost; bugete de publicitate aproape zero.
Acest punct are legatura si cu ce am scris mai sus, pentru ca tot la marketing se refera si inovarea sau anticiparea.
Editurile din Romania fie nu au habar despre cat conteaza marketing-ul intr-o afacere, fie nu vor sa auda de acest lucru. Oamenii de marketing buni si extrem de eficienti costa mult, iar editurile nu vor sa plateasca pentru ele sau nu au alocate sume mari pentru publicitate in cazul in care au departamente de marketing. Si daca exista departamente de marketing, atunci ca angajati sunt persoane care au o activitate ineficienta. Cei buni nu lucreaza pe sume de nimic, cei prosti accepta sa isi vanda marfa pe un salariu de nimic; problema fiind ca si marfa e de slaba calitate.
Editurile din Romania fie nu au habar despre cat conteaza marketing-ul intr-o afacere, fie nu vor sa auda de acest lucru. Oamenii de marketing buni si extrem de eficienti costa mult, iar editurile nu vor sa plateasca pentru ele sau nu au alocate sume mari pentru publicitate in cazul in care au departamente de marketing. Si daca exista departamente de marketing, atunci ca angajati sunt persoane care au o activitate ineficienta. Cei buni nu lucreaza pe sume de nimic, cei prosti accepta sa isi vanda marfa pe un salariu de nimic; problema fiind ca si marfa e de slaba calitate.
Ma repet, pentru a avea o afacere de
succes trebuie sa ai rabdare (succesul se construieste treptat), sa
investesti ceea ce castigi. Sunt lucruri simple pe care oricine care a
studiat economie le stie. Iar publicitatea, marketingul sau promovarea
(alaturi de produs si calitatea lui) sunt componente importante in
dezvoltarea unei afaceri. Doar ca noi inca construim afaceri in spiritul
comunist-traditionalist: las-o ba ca merge asa.
In loc de concluzii
Ma opresc aici, desi as putea continua.
Insa, as avea prea multe sfaturi si as gasi prea multe greseli incat ar
trebui sa fiu platit pentru ele, pentru ca as face treaba – cel putin
teoretic – a celor care sunt platiti pentru asta.
Lipsesc multi factori, sunt multe
greseli si mai ales lipsesc unii oameni cu o viziune mai ampla in
activitatea editurilor mioritice. De aici si situatia materiala nasoala,
tocmai de asta nu ne putem compara cu alte edituri (credeti ca noi nu
avem scriitori de valoarea lui Coelho, spre exemplu?!). Cum scriam si in
titlu, daca editurile au o situatie financiare proasta o au datorita
lor si temerii de nou, iar daca mor, mor pe greseala lor. Nu din cauza
crizei sau a cititorilor.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu